De la Victimele datoriei la Exod, o călătorie teatrală de excepție

 

Radu Iacoban față în față cu Ionesco

 

Toate piesele scrise din Antichitate până în zilele noastre sunt de fapt piese polițiste. (Eugene Ionesco)

Din cotidianul complet absurd în care trăim, intrăm în lumea lui Ionesco plină cu personaje versatile, cu situații conflictuale la granița dintre tragic și umor de cele mai multe ori amar, cu omniprezentul Eu al dramaturgului. Cuvintele sunt când foarte precise când ambigue, infuzate de lungi tăceri.

Victimele Datoriei, premiera Teatrului Național Mihai Eminescu din Timișoara, o propunere a regizorului Radu Iacoban, ne aduce în atenție un text mai puțin montat, dar extrem de semnificativ pentru întreaga operă ionesciană. Poate că în această piesă mai mult decât în celelalte, vocea și personalitatea autorului sunt prezente în fiecare dintre personaje. E ca într-un enorm puzzle, pe care trebuie să-l reconstituim, iar fiecare fragment are legătură cu celălalt, și împreună alcătuiesc figura emblematică a Autorului.

Piesa pornește de la un fapt divers, confuzia pe care o face polițistul  care bate din eroare la ușa soților Madeleine și Choubert. De aici se nasc în avalanșă tot felul de situații neprevăzute.   

Aflu din interviul acordat Codruței Popov că Radu Iacoban are  o afinitate specială  față de Victimele Datoriei. ,,ce-mi place mult la textul ăsta este că insistă mai puțin pe jocurile lui dramatice, pe convenția care o instaurează în interiorul poveștii și lasă mai mult spațiu sincerității,,.

Distribuția este inteligent și inspirat aleasă. În rolul lui Choubert joacă Matei Chioariu, extrem de talentat, o achiziție foarte bună a teatrului. Îi dă replica Claudia Ieremia (Madeleine), una dintre actrițele iconice ale teatrului timișorean. Ion Rizea îi dă viață lui Nicolas d Eu iar Iuliana Crăescu , deși într-un rol mic, Doamna, reușește prin prezența scenică să creioneze un personaj pe care n-ai cum să nu-l reții.    În rolul Polițistului îl veți descoperi pe carismaticul actor Marin Lupanciuc.

Ca și în multe alte montări Radu Iacoban a lucrat cu scenograful Tudor Prodan și fac împreună o echipă foarte bună.

Spectacolul lui Radu Iacoban a fost selectat în cadrul Festivalului Național de Teatru, între 18 și 27 octombrie, aflată sub semnul Dramaturgiilor  Posibilului.

 

Caragiale, o esență rară de parfum

Râzi în hohote. Faci o baie de bună dispoziție și ai vrea să nu se mai sfârșească O noapte furtunoasă. Un exercițiu. Rar ai ocazia în teatrul românesc să te destinzi, să uiți complet de micile/marile griji din viața de zi cu zi (mai toate spectacolele, inclusiv cele comice stau sub spectrul dramei).

Ada Lupu Hausvater a regizat această minunăție de spectacol, realizând și scenariul după O noapte furtunoasă, inteligent, cu un umor nebun, ludic până în vârful degetelor cuvintelor sclipitoare ale lui Nenea Iancu. Proiectul a fost lansat în stagiunea 2021/2022, ca un parteneriat între Teatrul Național timișorean, Universitatea de Vest, cu susținerea tinerilor actori masteranzi ai Facultății de Muzică și Teatru.  Așa cum mi-a declarat Ada Lupu Hausvater -,,Inițial, spectacolul O noapte furtunoasă. Un exercițiu a fost examenul studenților masteranzi din anul II. Apoi, s-a transformat în spectacol de sine stătător. Studenții de atunci sunt actorii angajați de azi,,.

Spectacolul Adei Lupu Hausvater, Director General al Teatrului și Decan interimar la Facultatea de Muzică și Teatru s-a născut în timpul studiilor de master ale lui Marin Lupanciuc, Darius Zet, Oana Antonovici și Cora Similian.

Decupat foarte modern, actual, aproape cinematografic, O noapte furtunoasă. Un exercițiu surprinde esența umorului lui Caragiale, profund, inteligent, plin de savoarea Bucureștiului cosmopolit, nicidecum grotesc, vulgar sau superficial.

Iar actorii sunt senzaționali! Ion Rizea face un rol de zile mari în Jupân Dumitrache, Titircă Inimă Rea, Matei Chioariu în Rică Venturiano e savuros (un actor care zboară, cum îl caracterizează Ada Lupu Hausvater) , la fel și Marin Lupanciuc în Chiriac (Marin Lupanciuc a fost nominalizat anul acesta la Premiile UNITER). Tinerii actori (la debutul spectacolului în stagiunea 2021/2022, erau masteranzi ai Facultății de Muzică și Teatru, la clasa Adei Lupu Hausvater) Darius Zet, Spiridon, Oana Antonovici, Veta și Cora Similian, Zița sunt sclipitori. Un cuvânt special pentru Cora Similian, care rămâne rece și indiferentă la toată nebunia și agitația din jurul ei, notându-și sec tot ce se întâmplă într-o agendă, o precursoare a telefonului mobil și a rețelelor sociale.

Aflu cu bucurie că spectacolul Adei Lupu Hausvater, care merită văzut de cât mai mulți spectatori, se va juca în deschiderea stagiunii 2024/2025 (pe 10.09.2024).

 

 

Limba swahili pe scena Teatrului Maghiar

Ce oază de bucurie și încântare a fost spectacolul pentru cei mici Copiii Mamei Badu de la Teatrul Maghiar de Stat Csiky Gergely, un basm african foarte frumos. A fost odată ca niciodată…un sătuc mic în mijlocul Africii. Acolo trăia o mamă cu cei trei fii ai ei. Erau săraci lipiți pământului și totuși aveau ceva, părul frumos al mamei. Negru ca pana corbului părul mamei era atât de lung încât împânzea tot satul de la un capăt la altul. Acest păr i-a salvat pe cei trei fii de la toate nenorocirile care s-au abătut asupra lor. Dacă le era foame, îl foloseau drept năvod, dacă de plictiseau săreau coarda cu ea, dacă ploua se adăposteau sub el. Spectacolul ne vorbește despre iubirea necondiționată dintre mamă și copiii ei, despre necesitatea aducerii aminte oricât de departe ai fi de casă.  

Cântecele compuse de Kiss Erzsi, sunt vorbite în limba swahili, caracteristică Africiii de Est. Regia este semnată de Vrsanyi  Peter, iar dramatizarea de Nagyi Orsolya, după animația , About a Mother, de Dina Velikovsqaia ,   cu actorii păpușari Ballo Helga, Patricia Gavril, Maria Leca, Lukacs Gyorgy Szilard, Mihaly Csongor și Vass Richard.

Încercați măcar odată în viață să intrați la un spectacol pentru copii, vă veți simți în al nouălea cer.

 

Drama migrației și disperarea de a fi într-un veșnic exil

O avalanșă de emoții, sentimente, cad peste tine, aproape că te dărâmă. Atâta frumusețe, dramă, luciditate, cruzime, amestecate într-un imens creuzet, te înconjoară din toate părțile, iar, tu, spectator, te deschizi cu toate simțurile vii și întâmpini spectacolul cu o bucurie pură. Trăiești și mori odată cu personajele, respiri odată cu ele, exiști doar atunci și acolo cu toată ființa ta.

Cred că ați ghicit că este vorba de inubliabilul spectacol Exod, în regia legendarului Oskaras Korsunovas, un lituanian de geniu. Scenariul îi aparține lui Marius Ivaskevicius  (traducerea Raluca Rădulescu), un text foarte bine scris, unde accentele tragice sunt într-un permanent echilibru cu accentele de umor. O dramaturgie puternică, care aduce aminte de  marile epopei ale umanității de la Bhagavad Gita la Ulise. Miezul fierbinte al piesei este problema exilului și a exodului, a căutării identității, a rădăcinilor, a fugii permanente de Acasă cu gândul și dorul neostoit de Acasă, iluzia celei mai bune lumi dintre lumi care în fapt nu există. Cea mai bună lume dintre lumi e acolo unde cerul înstelat a coborât în sufletul tău. Alături de Oskaras Korsunovas și Marius Ivaskevicius s-au aflat în permanență scenograful Gintaras Makarevicius, coregrafa Vesta Rasa Grabistaite și light-designerul Eugenijus Sabaliauskas, plini de creativitate și imaginație. Costumele poartă semnătura inspirată a Corinei Grămoșteanu, iar muzica live este marca formației The Bandits (nominalizați la Premiile UNITER, categoria Cea mai bună muzică originală ).  Muzica este un personaj în sine, care reproduce cu acuratețe muzica  formației Queen, dar și lucrări proprii. A rămas proverbială întâmplarea din timpul repetițiilor, când Oskaras Korsunovas le-a cerut băieților din The Bandits (Tibor Aranyi, Sorin Stroie, Alexandru Munteanu, Răzvan Munteanu) & Francis Mozes) să creeze sonor un lac psihedelic. Și așa au făcut. Iar soundul lor e cuceritor.

Tot spectacolul în care fiecare actor, oricare i-ar fi rolul, principal, secundar, de figurație, este o individualitate marcantă.

Și totuși…Povara de frumusețe, cruzime, disperare, sfâșiere, ratare, speranță, iluzie, o duce cu o forță nestăvilită tânărul și extrem de talentatul actor Marin Lupanciuc (nominalizat anul acesta la UNITER, la categoria Cel mai bun actor în rol principal). Marin Lupanciuc în Ben Ivănescu aruncă în joc năvalnic și nebunesc toate emoțiile, disperările, căutările, sfâșierile, tumultul unei vieți intense, vibrante, dar, care eșuează tot mai mult, odată cu depărtarea de casă. Nu-și găsește locul, identitatea într-o lume strâmbă, deformată, complet alienată.

Îi dă replica alter -egoul său peste ani, Ben Ivănescu la bătrânețe, interpretat de Ion Rizea, cu mare dăruire și devotament față de actul artistic.

E musai să-i amintesc pe toți ceilalți actori din impresionanta distribuție. Fiecare, are ceva de spus, fiecare creează un rol de compoziție, fie că apare cincisprezece minute sau un minut – Flavia Giurgiu (Liz/Ofițer de poliție), Cătălin Ursu (Azim-un pakistanez), Matei Chioariu (Harry/Hristos din lemn), Oana Antonovici (Milița/Soția Super-greului), Ionuț Iova (Vandalul), Cristina Rotaru Chiperi (Aglaia/Gloria), Mirela Puia (Nuța Românca), Cristian Szekeres (Românul), Darius Zet (Boyco, bulgarul), Costa Toovarnisky (Șofer I/ Clovnul negru), Alexandru Romescu (Edi, fizician), Oana Iovița (Olga, rusoaică), Alexandru Negrea (Zoran/Super-greul), Vlad Vajdovici (Ionică Urbanovici), Răzvan Săbiescu (Elvis), Sergiu Vernica (Șofer II), Rareș Rusan (Tipul I din parc), Tania Ionescu (Cântăreața din bar), Roberta Popa (Polițista britanică), Otniel Floruț (Aramis), Iulia Ioana, Sabine Oschanitzky, Daniela Bostan. 

Oskaras Korsunovas, regizor celebru, care montează pentru prima oară la teatrul timișorean, a pus întreaga sa experiență artistică și umană în acest spectacol extraordinar, pentru care orice superlativ e sărac în conținut.

Deși ține patru ore, nu ai vrea ca asupra Exodului să cadă cortina.

E nebunesc, vibrant, dă dependență! (o constatare cu iz de mirare – cum e posibil ca spectacolul să nu fi fost nominalizat la UNITER, la categoriile Cel mai bun regizor și Cel mai bun spectacol!).     

 

În fotografie – minunații actori Ion Rizea și Marin Lupanciuc, în spectacolul Exod

 

 

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *