Revoluția femeilor pe ringul de la Excelsior

Cu emoție am pășit în eleganta sală a Teatrului Excelsior, un teatru gândit și creat cu mari sacrificii de maestrul Ion Lucian. Emoția reîntâlnirii cu o lume specială, în care am avut bucuria să fiu direct participantă câțiva ani, cu actori talentați  și spectacole încântătoare care poartă amprenta mentorului și legendei Excelsiorului, unicul Ion Lucian.

Atmosfera caldă, sala plină, energia pozitivă care te învăluia odată așezat în fotoliul de spectator, vorbeau toate despre speranța unui nou început. Și aveam premise clare în acest sens: noul director al teatrului, deocamdată, doar interimar (  situație car sunt sigură că se rezolva și, în anul 2023 să vorbim despre directorat deplin), regizorul Vlad Cristache, un profesionist, cu o gândire teatrală îndrăzneață și inteligentă și titlurile propuse. Chiar premiera la care asistam, Knockout sau Dulcea știință de a face vânătăi este un exemplu grăitor. Un text alert, care ridică voalul de pe un capitol al istoriei europene, uitat sau mistificat, emanciparea femeilor și adevărata revoluție pe care au scris-o cu sudoare, sânge, patru femei în plină epocă victoriană. Au demolat cutume, prejudecăți, discriminări, prejudecăți, și dintr-o mică sală de box, prin anii 1865 ai secolului XIX, s-a aprins scânteia unei noi lumi.

Violet Hunter, o infirmieră care își dorește să devină medic în patriarhatul Angliei victoriene, Polly Stokes, o muncitoare în minele din Nord ale Irlandei, Matty Blackwell, o imigrantă din Irlanda,  Anna Lamb, o casnică blocată într-o relație toxică, luptă, încorsetate de haine și de reguli nedrepte, într-o lume a bărbaților, pentru titlul de „Campioană Mondială la Box” în Amfiteatrul Îngerului dinamitează o lume întreagă. Fiecare dintre aceste tinere femei, fiecare cu motive diferite, schimbă micro și macro istoria europeană, într-o lume dominată de bărbați. Inițial, nu și-au propus să pornească o mișcare de emancipare, de trezire a femeilor, de asumare a rolului pe care-l joacă în societate, dar, după ce și-au înfruntat propriile frici și opreliști, au mers mai departe și consecințele nu s-au lăsat așteptate. Ele au dat startul mișcării feministe care în zilele noastre este extrem de activă.

Totul est o surpriză plăcută în Knockout. Dulcea știință de a face vânătăi. În primul rând descoperim o autoare dramatică tânără, englezoaica Joy Wilkinson, care s-a remarcat deopotrivă ca scenaristă pentru seriale de televiziune și pentru cinema, preocupată de teme fundamentale mai puțin cunoscute sau ignorate.

În al doilea rând, o regizoare a noii generații, Sînziana Stoican, care a început să fie din ce în ce mai prezentă pe scenele bucureștene. A abordat textul cu o mare curiozitate intelectuală, a punctat foarte bine momentele esențiale din viața acestor femei, care vor declanșa un adevărat tsunami în societate. Singura observație pe care o am, este lungimea textului, care ar fi putut decupată, iar montajul ar fi fost mult mai alert. Are momente de diluare și de melodramă, dar, Slavă Domnului, nu cade în patetism marca Hallmark. Conceptul regizoral este susținut de creatorul costumelor și decorurilor, Valentin Vârlan. Costume cu personalitate, care exprimă foarte bine nu doar starea socială și emoțională a personajelor, dar și transformarea lor, odată cu găsirea adevăratei lor misiuni în societate. Un scenograf, de care desigur, vom mai auzi.

Și nu în ultimul rând, tinerele actrițe ale teatrului, din rolurile principale: Oana Predescu în rolul Violetei Hunter, Andreea Hristu în rolul lui Matty Matilda Blackwell, Andreea Șovan, în rolul Anna Lamb și Dana Marineci, în rolul Polly Stokes. Toate au carismă, suplețe, pasiune pentru ceea ce fac, cu o implicare emoțională intensă. Inspirată alegerea lor și totodată angajarea lor în teatru.

Experimentatul actor Mihai Gruia Sandu este Profesorul Charlie Sharp, care într-un fel este inițiatorul campionatului de box feminin, dar, din motive strict materiale, fără niciun alt gând.   E parcă scos din romanele lui Dickens, are umor, sclipiri în joc, un personal pe care nu-l uiți ușor. Doru Bem, în rolurile Doctorului James Bell,  Cârciumarul și Arbitru, punctează bine aparițiile lui. La fel și Gabriel Lamb, soțul Annei, imaginea tipică a bărbatului violent, care dispune de soția sa ca de o marfă, este construit atent de Alex Călin.

Am avut plăcerea să descopăr două actrițe excelente din vechea gardă: Annemary Ziegler și Cosmina Dobrotă. Dar, și pe mai tânărul lor coleg, Ovidiu Ușvat.

Annemary Ziegler în Mătușa George este o prezență remarcabilă. Empatie, inteligență, grație și rafinament interpretativ.  Cosmina Dobrotă developează foarte bine rolurile  Emily și Nancy. Se apropie cu sensibilitate , de îndoielile și șovăielile  personajului Emily, și cu umor, cu o abordare nuanțată în rolul servitoarei soților Lamb, Nancy.  Ovidiu Ușvat alias Paul Stokes, fratele lui Polly, are o dimensiune romantică, în ciuda aparențelor unui bărbat sever și dominant, iar momentul dintre ei doi,  care își jură credință până la moarte, are ceva din poezia și tandrețea unei scene de iubire dintre Romeo și Julieta.

Mai presus de orice, sunt impresionante naturalețea, firescul cu care joacă întreaga echipă.

Premiera Knockout. Dulcea știință de a face vânătăi. este  este un must. Nu ratați primele două reprezentații din Noul An 2023, din 20 și 21 ianuarie!

Foto: Andrei Gîndac

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *